czwartek, 17 października 2013

13. PRZEPIS NR 8 - CIASTECZKA GRUSZKOWE

PRZEPIS NR 8 - CIASTECZKA GRUSZKOWE

Przepis dostałam jakiś miesiąc temu od znajomej. Bardzo zachwalała, te ciasteczka i polecała, żebym spróbowała ich na gorąco, z lodami śmietankowymi. Obiecałam, że oczywiście wypróbuje ciasteczka według jej przepisu już następnego dnia, ale w natłkoku innych spraw przepis wrzuciłam do teczki z przepisami i zapomniałam o nim.
Tak się złożyło, że wczoraj dostałam od cioci kosz gruszek z własnego ogródka. Zaczęłam, więc myśleć, jak je wykorzystać i wtedy przypomniał mi się ten przepis.
Ciasteczka są faktycznie wyśmienite na gorąco z lodami, tak jak polecała mi znajoma -  z wierzchu chrupkie, w środku miękka gruszka, do tego duuuża porcja lodów - pychota! Jednak muszę przyznać, że dziś, drugiego dnia po upieczeniu są zupełnie inne. Zmiękły i są trochę gumowate, o czym znajoma nie wspominała. Są różne gusta, więc może jej smakują również na drugi czy trzeci dzień. Osobiście, po przetestowaniu przepisu, nie polecam ich zostawiać na drugi dzień. Chyba, że ktoś lubi takie bardziej racuszkowate niż ciasteczkowe wypieki, bo dziś bardziej przypominają mi właśnie racuchy. Za to polecam wyprobować przepis i zjeść na gorąco, lub ostudzone ale tego samego - wtedy są naprawdę warte pochwał.

SKŁADNIKI:
225 g mąki pszennej
1/2 łyżeczki proszku do pieczenia
szczypta soli
50 g masła lub margaryny w temp. pokojowej
50 g cukru
szczypta cynamonu [ lub większa szczypta jeśli ktoś tak ja ja uwielbia cynamon :) ]
3 średnie gruszki
kilka łyżek mleka na posmarowanie wierzchu ciasteczek

SPOSÓB PRZYGOTOWANIA:
1. Natłuść dużą blachę do pieczenia lub wyłoż ją papierem pergaminowym i nastaw piekarnik na 200st.C.
2. Do dużej miski przesiej mąkę, proszek do pieczenia, wsyp szczyptę soli i szczyptę cynamonu.
3. Masło lub margarynę podziel na mniejsze kawałki, dodaj do miski z mąką i pocierając palcami wmieszaj w mąkę.
4. Dosyp cukier i wymieszaj wszystko- ciasto powinna przypominać kruszonkę. Odstaw na bok.
5  Gruszki  umyj, obierz, opłucz i zetrzyj na tarce jarzynowej.
6. Starte gruszki wymieszaj z odstawioną wcześniej bazą ciasta. Gotowe ciasto powinno być miękkie, ale niezbyt mokre. Jeśli jest zbyt mokre i  za bardzo się klei do rąk dodaj trochę mąki, jeśli jest za twarde, dodaj trochę mleka.
7. Uformuj z ciasta kulę, przełóż ją na blat posypany mąką i delikatnie wyrabiaj rękami, aż będzie gładkie.
8. Z wyrobionego ciasta, formuj kulki wielkości orzecha włoskiego i ukladaj je na blasze, pamiętając o zachowaniu odstępów.
9. Każdą spłaszczaj lekko widelcem i smaruj z wierzchu odrobiną mleka.
10. Piecz około 20 min.,  lub do uzyskania złotego koloru.
11. Podawaj, najlepiej tego samego dnia -  zaraz po upieczeniu, na ciepło z lodami, masłem, dżemem czy jogurtem naturalnym lub ostudzone, jako dodatek do kawy / herbaty -  osobiście polecam wersję na ciepło z lodami:)
Smacznego!











Pozdrawiam!

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz